ARNAVUTLUK - TİRAN

Balkan seyahatlerini Deniz Yavaş'ın kaleminden okuyoruz.

Eşimle Kurban Bayramı’nı fırsat bilip, 3 Ekim — 7 Ekim 2014 tarihleri arasında 4 günlük bir Arnavutluk, Makedonya, Kosova turu planladık. Dedem Kosova doğumlu, babaannemin ailesi de o doğmadan önce Kosova’dan Türkiye’ye göç etmişler. 8 sene önce annem, babam, abim ve ben arabamızla Manisa-Edirne-(Sofya üzerinden)Üsküp-Prizren-tekrar Üsküp-Ohrid-Selanik-İzmir şeklinde bir “Ata Toprakları” turu daha yapmıştık. Bu geziden bahsetmeyi çok sevdiğim için eşim de benim kadar heyecanlı.

PLANLAMA:

Vize gerektirmediğinden mi, “backpack” tur yapmak istediğimizden mi bilinmez önceki gezilerimize nazaran daha az hazırlandığımız bir tur oldu. Biraz da önceki gelişimden aklımda kalan bilgilerime güveniyordum. (Bazı sorularıma internette cevap bulamadım, o yüzden detaylı olarak yazacağım) Genel hatlarıyla nerelere gitmek istediğimiz belli, ama hangi gün nerede olacağımıza bile karar vermemiştik, her akşam yatmadan önce otellerin wi-fi’larını kullanarak booking.com ve airbnb’den ertesi gün için kalacak yer baktık. En sonda söyleyeceğimi başta söyleyeyim: “Gerçekten çok ucuz bir tatil oldu, ama gittiğim yerlerde öyle aman aman bir şey gördüm diyemem.”

TIRANA (TİRAN):

Cuma öğlen Sabiha Gökçen Havaalanı’ndan Pegasus’la Tiran-Rinas Havaalanı’na geçtik. Tiran Havaalanı ufak, pasaport geçişi yarım saat sürdü. TL çeviremeyiz diye Türkiye’de Euro almıştık ama hiç gerek yokmuş. Havaalanında TL-Leke çeviriyorlar. Bu şekilde tek kur farkı ödüyorsunuz. Yaklaşık olarak: 50 Leke = 1 TL

Havaalanınından çıkmadan güvenle araba kiralayabileceğiniz Avis, Sixt, Budget şirketleri mevcut. Arnavutluk trafiğinin sorunlu olması ve Kosova sınır geçişi için kiralamacının kesin konuşmaması nedeniyle araba kiralamadık. Sonradan gördük ki ne trafik kötü, ne de Kosova girişinde sorun oluyor. Makedonya sınırından alınacak bir Green Card ile kolayca geçebiliyorsunuz. Arnavutluk trafiğine kötü diyenleri de iş çıkışı Ümraniye’ye beklerim =)

Saat başı Rinas’tan Tiran’a pembe midibüsler var. Havaalanından çıkınca taksicilerden kurtuluyorsunuz hemen önünüzde. Kişi başı 250 Leke’ye 45 dakikada Tiran’a gidiyor. (Resimde koyu mavi ile işaretlediğim yerde iniyorsunuz) Görebildiğim kadarıyla Tiran’da insanlar (özellikle erkekler) sert mizaçlı ama herkes yardımsever. Hatta biraz fazla! Yol sorduklarımızla Cem Yılmaz’ın Faruk Eczanesi repliği benzeri durumlar yaşadık. Bilen bilmeyen sizi bir yöne yolluyor. (Dayıcım çok basit “Bilmiyorum” lan) :)

Tiran’da görecek fazla bir şey yok. Şehrin merkezi resimde kırmızı ile çizdiğim yerin içi (İskender Bey meydanı ve çevresi). Adriyatik balığı yemek istediğimiz için “Rozafa” adındaki meydana yakın bir deniz ürünleri restoranına gittik. Fiyatlar gerçekten şaka gibi. Yarım kilo barbun, ahtapot, karides vs. olan koca tabak 7–8 lira! İçecekler de bir o kadar ucuz! Yemeğin ardından trileçe mi dondurma mı yiyelim diye düşünürken bir sonraki durağımız -Struga(Şıtruga) üzerinden- Ohrid’e nasıl gideceğimizi ayarlamaya karar veriyoruz. Tiran International Hotel’in hemen arkasında 3 otobüsün park edebileceği bir otopark var. Şaşırmayın, orası otobüs terminali(resimde pembe ile işaretledim). Sabah 6 otobüsü olduğuna ve oradan kalkacağına emin olduktan sonra barların olduğu sokağa (Rruga Ismail Qemali) doğru ilerliyoruz, üniversitenin hemen arkasında yeşille işaretlediğim yer. Güzel ve (gerçekten çok) ucuz bar ve clubları var. Burada eğlenebilirsiniz.