FAS (MOROCCO) - MERZOUGA - SAHRA ÇÖLÜ, TODRA KANYONU

KASIM 2017

Sabah Kashbahta yaptığımız kahvaltının ardından eşyalarımızı toparlayıp aracımıza yerleştiriyoruz. Bu arada akşam, Sahra Çölü gezisi için anlaştığımız adamlardan biri, bizi almaya geliyor. Kendisine program değişikliğimizden söz ediyorum ama İngilizce bilmediği için anlaşamıyoruz. Birlikte çölün başlangıç noktalarından biri olan ve develerin bulunduğu bir yere geliyoruz. Burada akşamki diğer adam bizi bekliyor. Bir süre, rezervasyon yaptınız ben şimdi ne yapacağım diye sızlanıyor ama eline bir 100 dirhem sıkıştırınca sesi kesiliyor. İki deve için de 200 dirhem daha veriyoruz.

Şimdi develerle Sahra Çölü'ne doğru hareket zamanı. Develer diz çökük vaziyette, önce arkadaki deveye benim binmemi istiyorlar ve ben biniyorum. Daha sonra Nurşen yardımla öndeki deveye biniyor. Develeri idare eden Berberi çocuk benim bindiğim deveye sesleniyor ve deve ayağa kalkıyor. Deveden düşmeden idare ediyorum durumu. Sıra Nurşen'in devesine geliyor ve ayağa kalkarken diğerleri Nurşen'i tutuyorlar düşmemesi için, yoksa tepetakla düşecek deveden. :)  Önde deveci, arkasındaki devede Nurşen ve onun arkasındaki devede de ben başlıyoruz ilerlemeye.

Develer tek hörgüçlü, hörgücün üzerine koydukları battaniyeler ile oturma yeri oluşturmuşlar ve demirden tutunacak bir yer yapmışlar. Önceleri biraz zorlansak ta giderek alışmaya başlıyoruz deve ile yolculuğa.

Çölün içlerine doğru ilerliyoruz. Her taraf sarı-kırmızı karışımı kumlarla örtülü. Buradan daha önce geçmiş bulunan deve ve 4*4 araçların izleri de görünüyor. Hem ilerliyor ve hem de etrafı seyredip şakalaşıyoruz Nurşen'le.

Belli bir mesafe gittikten sonra duruyoruz ve önce benim deve diz çöküyor ama ben alıştım duruma ve herhangi bir sakatlık olmadan iniyorum. Sıra Nurşen'in devesine geliyor ve diz çökerken Nurşen aynen devenin üzerinden uçuyor. Deveci çevik bir hareketle Nurşen'i havada yakalıyor. :)  Eğer yakalamasa Nurşen aynen burun üstü kuma saplanacak. :)

Şimdi çöl kumları üzerindeyiz ve kumlar sabahın erken saatinde olduğumuz için soğuk. Kendimizi kumlara atarak eğleniyoruz ve deveci de bize şaşkınlıkla bakıyor. Eee ne yapalım daha önce çöl mü gördük. :)

İzlediğimiz bazı çöl filmlerindeki gibi, çöl üzerinde birimiz pozlar verirken, diğerimiz fotoğraf çekiyoruz. Bir süre bu şekilde eğlendikten sonra, tekrar develerimiz biniyoruz.

Geriye dönerken artık iyice alıştık develerimize. Ama bir şey söyleyeyim; Bu Sahra Çölü, develerle 52 günde aşılıyormuş, bize sadece bu kadar eğlencesi yetiyor çölün. Geriye dönünce " Yaşasın medeniyet !!" diye bağırıyoruz. Gerçekten insanların yaşamı oldukça zor buralarda.

Şimdi Todra Kanyonu'na doğru yol almalıyız.

Kanyona varmadan önce bir tepe üzerinden görünen güzel bir vahayı seyretmek için duruyoruz. Buraya başka turist taşıyan araçlar da geliyor. Burada bulunan Berberi satıcılar da gelenlere hemen yapışıyorlar, ellerindeki Berberi giysi ve şallarını satmak için.

Bir satıcı bana geliyor ve elindeki örtüyü kafama doluyor ve onunla resim çekiliyoruz. Daha sonra Nurşen'e de giysi giydirip, başına da örtüyü sarıyor. Yine hep birlikte fotoğraf çekiliyoruz. Kendisinin has kan Berberi olduğunu anlatıyor bize. Tabii ki elindekilerden de bize satmak istiyor, ben de kırmıyorum ve bana örtttüğü örtüyü, pazarlıkla, satın alıyorum.

Buradan Todra Kanyonuna giriş yapıyoruz.

Todra Kanyonu, Atlas Dağları üzerinde Todha Gorges üzerinde bulunuyor. Kanyonun uzunluğu 24 km. Bu kanyon içinde konutlar, oteller, ki çokluğu dikkatimizi çekiyor, ve restoranlar bulunuyor. Kanyonun bir bölümü ise tamamen boş, demek istiyorum ama diyemiyorum. Çünkü güzelim kanyon içine bir otel yapıp adeta içine etmişler o güzelliğin.

Kanyonun içinden geçen nehirde, yaz dönemi olmasına rağmen, az da olsa, su akıyor. Kanyon içinde yine satıcılar turistlere bir şeyler satmak için, uğraşıp duruyorlar. Öğlenin sıcağında burası adeta bir vaha gibi serin. Kaya tırmanışçıları için harika bir deneyim yeri. Ama biz oradayken tırmanış yapanı görmüyoruz.

Artık yolumuz Ourzazate'ye.

OURZAZATE yazımı okumak için tıklayınız...