RUSYA - TRANS SİBİRYA, 9. DURAK - KRASNOYARKS

TEMMUZ 2019

Bugün Rusya'daki 23. günümüz ve yavaş yavaş gezimizin sonuna doğru yaklaşıyoruz. Bu seferki tren yolculuğumuz Novosibirsk'ten, gece saat 04,01 de başladı ve sabah 12,58 de, 9 saat 25 dakika süren yolculuk sonunda Krasnoyarsk'te bitti.

Yine Yandex taksi ile daha önceden rezervasyon yaptığım otele gittik. Otele yerleşip bir süre dinlendikten sonra, artık Krasnoyarsk'ı keşfe başlama zamanı diyerek yola koyulduk.

Krasnoyarsk'tan kısaca söz edelim;

Kentin adı, Krasnoyarsk veya Kızıl Yar. Krasnoyarsk Krayı'nın idari merkezi ve Sibirya idari bölgesinin üçüncü büyük şehri. Krasnoyarsk ve Yenisey nehirleri arasında bulunuyor Trans-Sibirya demiryolu hattının üzerinde önemli bir kavşağı. Kent 19 Ağustos 1628'de kurulmuş.

Otelimiz, şehir merkezine göre Yenisey Irmağı'nın karşı kıyısında kalıyor. Şehir merkezine ulaşmak için hep Kommunalnyy Köprüsü üzerinden geçmemiz gerekiyordu. Bu 2300 m.lik köprüde Yenisey Irmağının güzel manzaralarını seyretmek de mümkün oluyordu.

Kentteki ilk ziyaretimizi Mira Meydanı'na yapıyoruz. Meydan girişinde  Zafer Kemeri vardı. Bu kemer Krasnoyarsk'ın kuruluşunun 375. yılı olan 2003'te ülkeleri için hayatlarını vermiş olanların anısına yapılmış.

Mira meydanı içinde ünlü Rus gezgin, komutan, diplomat ve devlet adamı Nikolay Petrovich Rezanov heykeli bulunuyor. Rusların ilk dünya seyahatinin başında bir komutan olarak bulunmuş. Anıt Rezanov'un mezarı üzerine yapılmış. Heykel, mezar taşını, bir fıskiyeyi ve Rus dünya seyahatinin simgesi olarak bir küre içeriyordu.

Bu meydanın hemen yanında bulunan Yenisey Irmağı kenarında ve Irmak üzerindeki Vinogradovskıy Asma Köprüsü üzerinde Krasnoyarsklılar bisiklet, kay kay, paten gibi araçlarla geziyor ve eğleniyorlardı.

Irmak kenarı boyunca çocuklar için eğlence parkları, büyükler için de dinlenme alanları bulunuyordu. Kara kışı yaşayan Krasnoyarsk halkı burada hava alıp güneşlenme imkanı buluyorlar.

Yenisey ırmağını takiben ilerledik. Burada güzel bir at heykeli nin de bulunduğuğu güzel bir havuz gördük.

Yolumuz üzerinde bir gemi müze vardı. Bu müzenin adı, Prelate Nikolay Steamship Museum. Bu geminin özelliklerinden biri, 1897 yılında Lenin'in bu gemiyle Shushenskoye köyüne sürgüne gönderilmiş olması. Bizim orada bulunduğumuz saatte  kapalı olması nedeniyle bu müzeyi gezme olanağı bulamadık.

Nehir kıyısın takiben yürümeye devam ettik. Yolumuz üzerinde bu kez da nehir gemi terminali bulunuyordu. Acaba bu teknelerle bir gezi yapabilirmiyiz diye inceledik ama bize uygun bir tarih ve saat bulamadık.

Bugün yeterince yorulmuştuk ve artık otele dönme vaktiydi.

Ertesi gün sabah kahvaltısını otel odamızda yaptık. Şimdi sıra şehrin diğer önemli mekanların keşfine geldi.

Otelden taksiyle şehrin neredeyse simgesi durumundaki Saat Kulesi'ne geldik. Londra'daki Big Ben'den esinlenmiş olsalar gerek, onlar da bu kule için aynı adı kullanıyorlar.

Ufa yazımda da belirtmiştim, gezeceğimiz yerlerin google'dan haritalarını indirmiştim ama turistik harita ile yerleri bulmak çok daha kolay. Bu nedenle öncelikle şehir haritası temin etmem gerekiyordu. Yakındaki bir büyük otele gidip, şehir haritası temin ettim öncelikle.

İlk olarak en yakınımızda bulunan Krasnoyarsk Bölgesel Kültür Müzesi'ne gittik. Binanın mimarisi oldukça ilginç geldi bize. Binanın mimarisi nedeniyle, kendimizi sanki Mısır'daki bir müzeye girer gibi hissettik.

Müze oldukça güzeldi. Müzede Osmanlıyı Rus topraklarından nasıl kovdukları bir resim dikkatimi çekti.

Müzeden sonra Anton Çehov anıtına doğru yürüdük. Çehov ünlü bir Rus yazarı. Yazar özellikle öyküleri ve tiyatro oyunları ile tanınıyor. Ülkemizde de pek çok tiyatro oyunu sahnelenmiş. Belki de Vanya Dayı en bilinen tiyatro oyunu.

Krasnoyarsk'ta sadece bir gün kalmış ama kent ve Yenisey ırmağının manzaraları onu adeta büyülemiş ve bu şehirde yaşayabileceğini söylemiş belki de bu nedenle anıtını dikmişler.

Çehov anıtının arkasında denizler tanrısı Poseidon ve tanrıçaların heykellerinin bulunduğu havuz bulunuyor. Heykeller bakarken, kadın heykellerin güzelliğinden, Poseidon'un ne kadar seçici bir tanrı olduğuna da şahit olduk.)))

Bu havuzun hemen arkasında Tiyatro Meydanı ve bu meydanın bir tarafında da Krasnoyarsk Opera, Bale ve Tiyatro binası bulunuyordu. Daha önceki yazılarımda da belirttiğim gibi, sezon henüz açılmadığından, burayı da  sadece dışarıdan fotoğraflayabildik.

Şimdi yolumuz Edebiyat Müzesi'neydi. Müze ahşaptan yapılmış bir bina, tarihi ve oldukça güzel bir mimariye sahip. İçeriye girme konusunu değerlendirdik ve girmemeye karar verdik. Çünkü bütün yazılar Rusça ve dolayısıyla böyle bir kitap müzesinde kitap seyretmenin bir anlamı yoktu.

Lenin Caddesi üzerinde yürümeye devam ettik. Bu cadde üzerinde bulunan binaların çoğunluğu da tarihi ve genelde ahşap binalar. Ruslar bu gibi tarihi binaları özenle korumuşlar ve günümüze kadar sağlam bir şekilde kalmalarını sağlamışlar.

Rus şehirlerinde çokça  sanat eserleri ve heykelleri gördük gezdiğimiz yerlerde. Hüseyin bunlardan birisinin elini öperek saygısını gösterdi.)))

İşte bu da cadde üzerinde bir başka heykel

Lenin caddesi devamında Devrim Meydanı ve Lenin Anıtı bulunuyordu. Burada da hem dolaştık ve hem de çevrenin fotoğraflarını çektik.

Buradan yine taksiyle kentin en üst noktasında bulunan Paraskeva Cuma Şapeli'ne gittik. Çağırdığımız taksinin sürücüsü bir kadın. Rusya'da böyle kadın taksiciler oldukça fazlaydı. Sohbet sırasında kardeşinin bir Türk ile evli olup, İstanbul'da yaşadığı ve kocasının da Azeri olduğundan söz etti bize.

Aziz Paraskeva Pyatnitsa Ortodoks Şapeli (Cuma) Krasnoyarsk'ın simgesi durumunda. Eski bir Pagan Tatar tapınağının olduğu yerde Karaulnaya Dağı'nın tepesinde bulunuyordu.  Şapel, eski Rus tarzında küçük bir sekizgen tuğla yapıydı.

Buradan kenti panoromik olarak seyrettik. Şansımıza kapalı bir hava denk gelince, en üstteki ve alltaki resimde de görüleceği üzere, net görüntüyle seyredemedik tabii ki.

Tepe üzerinde ralliciler için bir yarış pisti yapmışlar. Biz oradayken bir ATR'li genç adeta akrobasi gösterisi yapıyordu.

Tabii ki Krasnoyarsk'ta gezilecek daha yerler var ama buraya ayırabildiğimiz zaman bu kadar, Krasnoyarsk gezimizi burada noktaladık. Şimdi otele dönüp dinlenme zamanıydı. Yarın uzun bir yolculuğa çıkacağız. Saat 13.30 da hareketle Irkutsk'a gideceğiz. Bu yolculuğumuz 20 saat sürecek bir tren yolculuğu ve aynı zamanda son tren yolculuğumuz olacak.

Resimde Krasnoyarsk tren garı. Gittiğimiz tüm şehirlerdeki tren garları, diğer yazılarımda da resimlerini paylaşmıştım, gerçekten harika ve tarihi bir mimariye sahiplerdi.

Irkutsk - Baykal Gölü'nde görüşmek üzere..

TRANS SİBİRYA, 10. DURAK - BAYKAL GÖLÜ YAZIMI OKUMAK İÇİN TIKLAYINIZ..