FAS (MOROCCO) GERİ DÖNÜŞ YOLUNDA

Kasım 2017

Artık Fas turumuzun sonuna geliyoruz. Bugün Essaouria'dan yola çıkıp Kazablanka'ya varacağız ve yol üzerindeki şehirlere uğrayıp, Fas'taki gezimizi tamamlayacağız.

SAFİ ;

Kahvaltı sonrasında eşyalarımız toplayıp yola çıkıyoruz. Kazablanka'ya ulaşmak için iki seçenek var birincisi eski yoldan giderek yolumuz üzerindeki şehirleri görmek, ikincisi ise otoyoldan giderek daha kısa sürede Kazablanka'ya varmak. Biz eski yolu tercih ediyoruz, hem zamanımız uygun, hem de yol üzerindeki yerleşimleri de görme şansımız olacak.

Zaman zaman, yolun bozuk oluşu ve sis nedeniyle okyanus manzaralarından mahrum kalınca, eski yolu tercih ettiğimize biraz pişmanlık duysak  da, sonunda iyi yapmışız diyoruz. Çünkü otoyoldan gelseydik bu bölgelerdeki yerleşimleri hiç göremeyecektik.

Yolumuz üzerindeki ilk büyük kent Safi. Bu kent Okyanus kıyısında bulunuyor. Kentin içinde panaromik bir tur attıktan sonra deniz kıyısına geliyoruz. Burası Okyanusun dev dalgaları nedeniyle birer yalı şeklinde oluşmuş. Kıyıdan denizi seyrettikten sonra yola devam etmek istiyoruz. Bu şehrin üst kısımları güzel ancak deniz kıyısı pek öyle değil.

Bu kentle birlikte Fas'ın sanayi tesislerini de görmeye başlıyoruz. Kentin girişinde büyük bir elektrik santrali bulunuyor. Bu kentte deniz kıyısında ayrıca bir çimento fabrikası görüyoruz.

Safi'den çıkıp, El Jadit'e gideceğiz ama şehir içi yollar biraz karışık o yüzden yol üzerinde gördüğüm bir trafik polisine soruyorum yolu. Polis, o sırada kendi vatandaşına ceza yazıyordu, kenara çekip beklememi istiyor ve işi bitince bize eskordluk yapıp istediğimiz yola kadar çıkarıyor. Yani Fas polisi böyle kibar ve yardımcı.

EL JADİT ;

Bu kez otoyolu tercih ediyoruz El Jadit'e kadar.  El Jadit girişinde oldukça büyük bir fabrikalar kompleksi bulunuyor. İçinde rafinerisinden, elektrik santralına kadar her şey var. Tabii dışarıdan diğer fabrikaların ne olduğunu anlıyamıyorum ama güzel bir sanayi kopleksi olduğu gayet açık.

Bu kent oldukça büyük ve güzel bir kent. Önce sahil kesimine inip öğle yemeğimizi yiyecek bir yer bakıyoruz. Aklımıza deniz ürünlerinden oluşan bir menü var ya bakalım şansımız ne çıkacak. Burası da bir balıkçı kenti. Essaouria yazımda buradaki teknelerin mavi renkli olduğundan söz etmiştim, buradakiler ise yeşil - kırmızı renkte.( Buna en çok Karşiyakalılar (KSK)  sevinecek) Demek ki kentlere göre tekne renkleri de değişiyor.

Limanı gezdikten sonra, hemen liman karşısında bulunan balıkçı restoranına gidiyoruz. Sardalya, kalamar ve karides siparişi veriyoruz. Burada sardalyalar bizimkilere göre daha irice ve tezgahta dahi hemen tuzluyorlar balığı ve öyle tuzlu biçimde de pişiriyorlar. Ben balığa tuz koymam ama buradaki tuzlu sardalya oldukça lezzetli geliyor. Ne yazık ki burada da balığa küfür ettirmek zorunda kalıyoruz, ( Dün vefat eden duayen Aydın Boysan'a da allahtan rahmet diliyorum), yani anlayacağınız üzere rakısız gidiyor bunca deniz ürünü.

Şimdi sırada kentin kalesini gezme var. Her şehirde Medina ve kale iç içeler Fas'ta. Medinada pek bir işimiz yok ama kalenin burçlarından Okyanus ve kentin manzarası oldukça güzel görünüyor.

El Jadida'ın uzunca bir plajı da var. Daha önce Essaouria yazımda insanların denize girdiğinden söz temiştim ama burası biraz daha kuzeyde ve daha serin. Sanırım bu yüzden denize giren kimse görmüyoruz.

Kentin çarşısına doğru yürüyoruz. Essaoruia'dan aldığım hurmalar içime sinmemişti o yüzden buradan daha kaliteli hurma bakıyorum. Epeyce gezdikten sonra, içime sinen hurmalardan alıyorum ve diğer hurmaları akşam kalacağımız otelde bırakacağım.

Bu kenti de tamamladıktan sonra artık yolumuz, internetten rezervasyon yaptırdığım, Kazablanka 5. Mohammed Havaalanı yakınında olduğunu düşündüğüm otelimize. Elimizde navigasyonumuz da yok ve bu nedenle karanlığa kalmak istemiyoruz. Sonuçta biraz zorlanarak da, kırsal bir alanda bulunan otelimize varıyoruz.

Otelin sahibi Alman - Arab karışımı bir genç. Bize çok yardımcı oluyor, ikramlarda bulunuyorlar. Biz onlara referans olacağız tabii ki, çünkü bu ıssız yerdeki otele kim niye gitsin ki. Haritadan havaalanına yakın gibi göründüğü için bu otelde kalmak istemiştim, ama Kazablanka'da bir otelde kalmak pek farketmiyormuş aslında. Neyse böyle de bir deneyim yaşamış oluyoruz işte.

Sabah oldukça zengin bir kahvaltının ardından yola çıkıyoruz. Biraz zor olsa da, yolumuzu bulup hava alanına varıyoruz. Bu arada yine yol sorduğum bir Faslı, belki de yolunu değiştirerek, eskordluk ederek ana yola çıkarıyor bizi. İşte böyle iyi insanlar genelde Faslılar.

Havaalanında kiralık aracımızı teslim edip, biniş işlemlerimiz tamamlayıp ve elini memleket diyor ve Fas'a veda ediyoruz.